80 JAAR STEINHAUER VERLICHTING
 

80 jaar

 

Drie generaties lampenmakers

 

De geboorte van een zoon was voor Steinhauer senior destijds de aanleiding om een eigen lampenmakerij te starten. Toen zijn vrouw zwanger was, zei hij: als het een jongetje wordt, begin ik voor mijzelf. Op 21 oktober 1933 zag Steinhauer junior het levenslicht en diezelfde dag begon de jonge vader een lampenmakerij in een kelder aan de Kinkerstraat in Amsterdam. 


Bollen blazen

Na de oorlog verhuist het gezin naar Apeldoorn waar vader en zoon de zaak verder uitbouwen in de oude melkfabriek aan de Venkelstraat. In de jaren 50 en 60 komt de kunststofindustrie tot bloei en concentreert Steinhauer zich op de productie van kunststof lampen. Hier leert ook kleinzoon Mark Steinhauer het vak. “Elke vakantie en ieder vrij uurtje werkte ik in het magazijn of in de fabricage waar de  kunststof bollen geblazen werden.”


Ontwerpen en ontwikkelen
Inmiddels is Mark al meer dan 20 jaar directeur eigenaar van Steinhauer Verlichting  en heeft het bedrijf een flinke ontwikkeling doorgemaakt. “Tussen 1998 en 2002 zijn we heel hard gegroeid.  Steinhauer richtte zich meer op de productie van duurdere verlichting en de collectie werd breder. “We ontwerpen en ontwikkelen onze verlichting in eigen beheer. Daarna kunnen we kiezen voor een hoogwaardige productie met componenten uit Europa en assemblage in Nederland of voor productie door onze vaste partner in China, met uiteraard een lager prijsniveau.”


Export en innovatie
Steinhauer  concentreert zich vooral op de export en levert inmiddels aan 14 verschillende landen, met Duitsland en België als belangrijkste afzetmarkt. In Nederland is Steinhauer marktleider. “Veel collega’s zijn failliet gegaan. Ook wij hebben harde klappen gehad in Nederland maar gelukkig zijn we financieel gezond. We hebben hele goede jaren gekend en geen gekke dingen gedaan waardoor we nu de financiële middelen hebben voor innovaties, een absolute must in deze tijd.” 


LED verlichting
Een van die innovaties is LED verlichting. “Met LED staan we in de beginfase. Het zal nog wel even duren voordat dit goed ontwikkeld de markt in gaat. Er bestaan veel vooroordelen rondom LED, mensen associëren dit met fel blauw licht terwijl het in vele lichtkleuren verkrijgbaar is. In Nederland hechten we veel waarde aan gezelligheid, dus zacht licht. Led is bovendien goed te dimmen zodat het ook een prima sfeerverlichting kan zijn.”


Webshop
“Een andere grote ontwikkeling is internet. In Duitsland zijn onze grootste klanten webverkopers. In Nederland koopt de consument nog het liefst de verlichting in de winkel maar ook hier zien we nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment bouwen wij zelf een nieuwe webshop met een uitgebreid filterconcept zodat de consument eenvoudiger zijn keuze kan maken en niet eindeloos langs een enorme brei aan lampen hoeft te scrollen. De uitlevering vindt plaats via onze dealers. 


Knokken voor een mooie collectie
Op de vraag wat Mark drijft, is het enthousiaste antwoord: lampen maken. Met trots laat hij het collectieboek zien. “Hier knok ik voor, een goede opbouw van de collectie. Dat doe ik niet alleen, maar samen met een enthousiast team met jonge medewerkers. Ik hou niet van een sterke hiërarchie. We moeten het met z’n allen doen en dat betekent dat iedereen de ruimte krijgt zich te ontwikkelen.”


Steinhauer next generation
Of de nieuwe generatie Steinhauer de zaak in de toekomst voortzet?  “Het is voor mij geen must dat mijn kinderen in het voetspoor van hun vader treden. Belangrijker is dat zij hun eigen weg kiezen om hun geluk te vinden.”